Maandag 16 oktober Ranomafana - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Maandag 16 oktober Ranomafana - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Maandag 16 oktober Ranomafana

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

18 Oktober 2023 | Madagascar, Ranomafana

Maandag 16 oktober 2023 Ranomafana

Na een wederom heerlijk uitgebreid ontbijt vertrekken we om 07.00 uur richting Ranomafana. Eerst moeten we in het centrum nog broodjes voor onderweg scoren en komen uit bij een typisch Franse boulangerie. We bestellen drie sandwiches avec fromage die de grootte hebben van een heel stokbrood. Al het andere lekkere zoete waar laten we liggen.

We komen langs de meest prachtige rijstvelden. De fel groene kleur steekt zo mooi af tegen de roodbruine grond. De huisjes gaan op in het landschap. Dit is een vruchtbare streek en hier staan ze bekend om de beste rijst verbouwers van Madagaskar. Normaal gesproken kun je twee keer per jaar rijst verbouwen maar als je geluk hebt kan het drie keer.

Onderweg zie je veel kleine kinderen die meewerken op het land of om samen met hun moeder om van grote grijze stenen split te maken. Wat een zwaar leven hebben deze mensen. Een hele dag gebukt staan op een rijstveld of stenen hakken in de brandende zon ik denk dat ik na één dag werken drie weken last van m’n rug zou hebben. Vreselijk.

We stoppen onderweg voor foto’s en direct komen er meisjes naar je toe die de olie gewonnen uit de streek willen verkopen. Je moet het zien als een soort Vicks tegen verkoudheid. Ik deel pepernoten uit aan de kinderen terwijl Ben afrekent. Manu probeert nog af te dingen maar het meisje is resoluut en het blijft 20.000 Ariarys. Ze heeft gelijk, handel is handel.

We vervolgen onze weg en komen uit in het stadje Ambositra dat bekend staat om z’n houtsnijwerk wat vanuit de omliggende dorpen wordt aangevoerd.

Een paar uur later stoppen we op een picknick plaats en verorberen onze sandwiches die wellicht wat lekkerder hadden gesmaakt als ze niet uren in de auto (zonder airco ) hadden gelegen.

We gaan verder richting Ranomafana dat tijdens de koloniale periode een klein dorp was waar de Franse inwoners zo nu en dan een bad namen in één van de thermale bronnen. De plaats betekent ook heet water.

Na 8 uur rijden checken we in bij hotel Le Grenat waar een niet al te vriendelijk meisje ons helpt en sloft naar de bungalow die aan de rivier ligt. Manu zegt direct geërgerd “very lazy”.

We frissen ons op en gaan op zoek naar een lekker koud biertje want het is hier 33 graden met een hoog vochtigheidsgehalte.

‘s Avonds besluiten we in het hotel te eten wat goed smaakt. Ondertussen komt het met bakken naar beneden maar daar is het ook een regenwoud voor.

Morgen gaan we het Nationaal Park van Ranomafana bezoeken.

• 21 Oktober 2023 - 10:34

Marcel Kies:

Mooi hoor, wel vermoeiend (8uur) in die auto zonder airco denk ik? [e-1f44d][e-1f44d] goeie reis verder!!