Woensdag 18 oktober 2023 Ambalavao - Reisverslag uit Ambalavao, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Woensdag 18 oktober 2023 Ambalavao - Reisverslag uit Ambalavao, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Woensdag 18 oktober 2023 Ambalavao

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Oktober 2023 | Madagascar, Ambalavao

Woensdag 18 oktober 2023 Ambalavao

We zouden vanochtend nog eerst naar het Arboretum gaan maar we hebben al een redelijk druk programma dat we die toch maar skippen.

Zeiden we gisteren nog tegen elkaar vreemd dat je zo weinig ongelukken ziet op deze slechte wegen waartoch met de nodige snelheid wordt gereden. We zien ook geen aangereden dieren en alles loopt hier op straat.

Is er net voor ons een zwaar ongeluk gebeurd met een brommer en een busje. Volgens Ben en Manu met dodelijke afloop zoals de man eruit zag. Ik kijk nooit als ik toch niet kan helpen. We waren er alle drie stil van.

Na het verlaten van het prachtige regenwoud reizen we verder zuidwaarts naar Ambalavao. Het is een kleine vier uur rijden maar we genieten weer volop van de uitzichten.

Onderweg komen we bij een steen”fabriek”. De rijstvelden die nu geoogst zijn wordt gebruikt om klei dus bakstenen van te maken. Overal waar je kijkt zie je mensen bezig met stenen. Maken van de stenen, in de oven die aan de onderzijde wordt aangestoken en zo wordt de gehele stapel gebakken. Zwarte stenen worden later verwijderd en van de goede worden weer stapels gemaakt die zowel vrouwen als mannen vervoeren. Gewoon 20 bakstenen op je hoofd?! Hoe dan?

Erg indrukwekkend om te zien.

We vervolgen onze weg en op woensdag is dè marktdag in Ambalavao. De bevolking komt van heinde en verre met hun zebu’s (koeien met een bult op de rug) om ze daar te verhandelen. Sommige hoeders lopen weken vanuit het westen en zuiden om hun vee op ze woensdagen op de markt aan te kunnen bieden.

Sommige kopen ze als investering, of als trekkracht op het land of ze gaan direct naar het slachthuis. Het zijn uitsluitend de stieren die geslacht worden.

Het is werkelijk een drukte van belang. Honderden mensen en zebu’s. De één wat vetter en groter dan de ander.

Na dit spektakel te hebben aanschouwd gaan we naar het privéparkje Anja waar een kolonie ringstaart lemuren leeft.

Je geeft weer aan de lokale gids het tijdsbestek door van de wandeling en betaald voor de entree en de gids.

Aangezien het middag is en bloedverziekend warm gaan we maar voor een uur. Zodra je het bos binnenloopt springen er tientallen kikkertjes voor je voeten weg.

Achteraf bleek een uur genoeg want de maki’s waren aan het rusten dus vindt de spotter, die ook meegaat, ze snel en kunnen we ze goed bekijken. Prachtig weer met allemaal baby’s van vijf weken oud.

We vinden drie families en de nodige gekko’s, kikkertjes en kameleons. Ben spot zelf nog de grootste sprinkhaan van Madagaskar die voorzien is van prachtige kleuren.

We lunchen op het Anja park en gaan daarna naar onze overnachtings plek Tsienimparihy Lodge. Prachtige ruime huisjes in een schitterende tuin met kleurrijke bloemen en diverse vogels.

Aangezien ze in deze regio wijn verbouwen vroeg ik aan de charmeur van een manager of hij ook witte wijn koud had staan. Hij liet twee flessen zien lokaal en een andere maar stonden niet koud. Ik kan er voor jullie één koud zetten voor het diner vanavond. Goed plan. Oké proberen we vanavond de lokale wijn.

Het was te drinken maar we gaan deze niet importeren! Het eten daarentegen was overheerlijk. Een spies van super malse kip en eigengemaakte frieten.

Na een lekker bakkie koffie gaan we terug naar ons huisje voor een goede pit.

Morgen naar Tsara Noro vallei.