Vrijdag 20 oktober 2023 Tsara Noro Vallei. - Reisverslag uit Ambalavao, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Vrijdag 20 oktober 2023 Tsara Noro Vallei. - Reisverslag uit Ambalavao, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Vrijdag 20 oktober 2023 Tsara Noro Vallei.

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 Oktober 2023 | Madagascar, Ambalavao

Vrijdag 20 oktober 2023 Tsara Noro Vallei.

Vandaag voor het eerst een echte blauwe lucht.

Met mij gaat het deze ochtend nog niet top dus Ben gaat samen met de lokale gids voor 4 uur de bergen beklimmen.

Ben schrijft:

Ik heb afgesproken om na het ontbijt met een gids een hike te doen. We kunnen helaas pas om 07.00 uur ontbijten. Liever was ik al eerder begonnen.

Omdat Maaike er geen probleem van maakt dat ik een grote ronde pak van 4 uur kies ik daarvoor.

Na het ontbijt ben ik op pad met Marina, een jonge zebu hoeder die zichzelf, via Internet, Engels heeft aangeleerd.

Je merkt dat hij een standaard ronde heeft met vaste onderdelen waar hij iets over vertelt.

Het is een leuke gast die onvoorstelbaar snel naar boven loopt, ik loop rustig dus hij past zijn tempo aan.

We klauteren langs rotsen en wandelen aan de rand van een grote vallei waar het uitzicht adembenemend is. De zon brandt nog niet zo op je huid, en met een briesje erbij is het aangenaam.

Hij vertelt over de omgeving en de dieren, ik stel niet teveel vragen want dan weet hij het niet meer. Een mooi verhaal gaat over een gat in de grond waar slangen hun eieren in leggen. Mieren brengen voedsel naar binnen, je ziet flinke stukken vruchten worden aangevoerd waar de baby snakes zich tegoed aan doen. Op een gegeven moment zijn de snakes zo volgevreten dat ze niet meer uit het gat kunnen. Dit is het moment dat de mieren de slangen opvreten. Echt bizar die natuur.

We lopen door caves in het canyon gebied en hij laat skeletten zien van mensen, dit zijn graven waar hele families worden ingelegd, een bizar schouwspel waar ik geen foto’s van wil nemen.

We komen bij zijn dorp aan en hij laat me zijn huis zien. Een zelfgebouwde woning met bakstenen die men zelf bakt, het ziet er best mooi uit.

We lopen via een trapje naar de 1e verdieping waar zijn moeder aan het koken is, het stinkt verschrikkelijk omdat er houtvuur wordt gebrand in een dichte ruimte. Er zitten 2 baby’s met een draagzak vastgebonden op de rug van moeders. De baby’s zijn van zijn zus en zijn vrolijk en zijn gewend aan de rook.

Er staat een grote gietijzeren pan met rijst en bonen op het vuur.

We lopen naar beneden waar ik bijna van de trap aflazer, ik ben veel te groot voor dit soort huizen dus loop er als een idioot bij.

Zijn zussen en moeder schieten in de lach en komen niet meer bij. We lopen door, ik moet er zelf ook om lachen, dit ziet er niet uit.

We komen aan bij het water, een groot bassin op het diepste punt van de vallei waarvandaan men irrigatiekanalen heeft gemaakt naar de terras velden, wat een monnikenwerk is geweest, onvoorstelbaar.

We lopen door het water, uiteraard zonder schoenen, maar de stenen doen pijn aan mijn voeten. Marina heeft geen schoenen en loopt altijd blootsvoets, hij lacht om mijn gestuntel.

We komen aan bij een waterval waar we even uitrusten en genieten van het uitzicht en enkele kinderen die in het water spelen. Ze springen van rotsen, blijkbaar weten zeprecies waar dit kan want overal liggen keien in het water.

Moeders staan aan de kant en zijn kleding aan het wassen, schenken geen aandacht aan de gevaarlijke sprongen die de kinderen maken. Het is hier zo’n andere wereld, snoeihard maar mensen lijken zo gelukkig, ze lachen en zijn erg vrolijk in elk geval.

We lopen terug naar Camp Catta waar ik Marina uitnodig voor een drankje, hij bestelt direct een grote fles “Fresh” van 75 cl, een soort bier. Ik neem een 3 Horses biertje en tik een lokaal weekloon af voor de hike.

Hij loopt terug naar het dorp en gaat met de zebu’s lopen, ik ben gesloopt en ga naar onze bungalow voor een douche.

Ben valt na het douchen weer verrassend in slaap maar dat mag wel na zo’n prestatie.

De rest van de dag doen we rustig aan en genieten nog van de maki’s.

Voor diner gaat Ben weer voordriegangenmenu met garnalensoep, kippetje en oeufs a la neige. Ik hou het maar bij een omelet.

Zo leuk alles is iedere avond netjes gedekt met tafellaken en echte servetten. Vanavond zijn ze geborduurd met maki’s.

Morgen naar Ranohiera Isola.


  • 20 Oktober 2023 - 19:25

    Karin Ekker:

    Geweldige trip die Ben heeft gemaakt, maar wat vreselijk als je darmen zo opspelen en je je klote voelt, maaik[e-2764]️ sterkte meissie, we hopen dat het heel snel over is[e-1f64f][e-1f64f]


  • 21 Oktober 2023 - 00:17

    Ireen:

    Wat vervelend Maaike dat je je zo rot voelt maar er zit al vooruitgang in als ik het goed lees............ Van een bol witte rijst naar een omelet de dag erna[e-1f44d] We hopen op een snel herstel. Beterschap[e-1f60d][e-1f340]

    En wat schrijven jullie toch weer leuke verhalen en wat zien jullie veel. Die apen blijven toch echt geweldig maar ook die insecten moeten adembenemend mooi zijn.

    Nog heel veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Madagascar, Ambalavao

Maaike

Actief sinds 19 Okt. 2016
Verslag gelezen: 38
Totaal aantal bezoekers 23225

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2023 - 28 Oktober 2023

Madagaskar

01 September 2022 - 24 September 2022

Colombia 2022

10 November 2019 - 26 November 2019

Suriname 2019

05 December 2018 - 21 December 2018

Uganda rondreis

05 September 2017 - 01 Oktober 2017

Oosten USA

10 September 2017 - 01 Oktober 2017

Noordoosten USA

23 Oktober 2016 - 17 November 2016

Argentinie

Landen bezocht: