Dinsdag 06 september Leticia - Reisverslag uit Leticia, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Dinsdag 06 september Leticia - Reisverslag uit Leticia, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 06 september Leticia

Blijf op de hoogte en volg Maaike

10 September 2022 | Colombia, Leticia

Dinsdag 06 septemberLeticia

Om 07.00 uur weer ontbeten om iets later te vertrekken met Felix en Julian met het bootje naar de overkant. We krijgen weer rubberen laarzen van Felix en deze moeten we de hele dag dragen want het National Parc waar we de wandeling gaan maken is ook veel modder. Oh fijn mijn specialiteit!

Felix is wel zo aardig geweest om 4 uur lang met zijn manchete in het bos alles weg te kappen zodat we nu een pad hebben en niet de gehele weg over de modder hoeven te lopen.

Op het laatste stuk komen er altijd twee honden hard blaffend op je af gelopen. De eerste keer is het even schrikken maar ze doen niks. Het zijn goede waakhonden van de buurman; Bruno en Bono. Natuurlijk zijn het straathonden want die zijn hier overal.

Het is precies hetzelfde als in Argentinie. Heel veel straathonden maar niemand stoort zich er aan; sommige blijven gewoon bij mensen op het erf liggen. De honden onderling doen ook nooit iets.

Bruno en Bono lopen altijd mee tot aan de boot waar je moet instappen (lees over 2 bootjes heen klauteren en dan springen) en zitten te wachten als je weer terugkomt.

In de boot zit dezelfde obese gids en capitano als gisteren en grappend zegt hij “en schoon vandaag”? Grapjas.

Zij gaan niet mee maar zetten ons af in Peru en gaan met een nieuwe groep dezelfde toer maken die wij gisteren hebben gemaakt en pikken ons eind van de dag weer op.

In Peru aangekomen ontmoeten we onze lokale gids Henry een aardige jongen van begin twintig. We gaan met z’n vieren het park in en hij begint gelijk alles uit te leggen. Welke bessen je kan eten en welke juist niet. Hij laat ons planten zien waar je je lelijk aan kunt bezeren en hoe dit komt. Hij vindt de kleinste gekleurde kikkertjes ter grootte als de top van je pink, de mooiste grote rupsen en spot gelijk aan het begin een luiaard hoog in de boom.

We krijgen volop uitleg over alle medicinale kruiden, bessen, schorsen e.d. en tegen welke ziektes deze kunnen helpen. Over het kruid voor vruchtbaarheid en hoe te gebruiken en dan vertelt onze gids Esze die alles vertaalt dat zij ook onvruchtbaar was en deze kruiden heeft gebruikt en nu net zwanger is. Ze had het bijna nog tegen niemand vertelt maar straalde helemaal. Had ik hier toch 30 jaar eerder naar toe moeten gaan!

En dan spot Henry de pygmee aap de kleinste apensoort ter wereld die heerlijk hars van een boom aan het eten was. Top we konden hem, als we stil waren, goed bekijken en filmen.

Hij laat nog insecten zien waar je brandwonden van kunt krijgen en planten die allergieën kunnen veroorzaken. Er waren lianen waar je in kon schommelen. Mijn tarzan heeft dat nog gedaan kan je nagaan wat die kunnen hebben! Terwijl de grote zwart blauwe en rode vlinders voorbij vliegen komt onze wandeling ten einde en gaan we naar een hotel waar je kan douchen; het is zo bloedverziekend warm, en dan wacht er een heerlijke lunch met water en limonade!!. Dat is nog wel een verbeter puntje.

Daarna uurtje relaxen in de hangmatten om vervolgens ‘s middags te gaan varen waarbij we zelf moeten peddelen. We komen aan bij de één van de grootste bomen ter wereld, indrukwekkend en sluiten af met vissen op piranha’s. Ons is het niet gelukt maar Henry had zo beet en haalde voorzichtig de vis eraf en liet deze en zijn tandjes aan ons zien voordat hij hem terug gooide.

We hadden dit in Venezuela ook al eens gedaan en toen was ik ook blij dat ik niks gevangen had.

We peddelen terug naar het hotel waar Henry een bootje met motor regelt die ons terug brengt. Net als we weg willen gaan zwemt er een luiaard in het water. We varen er naar toe en via een peddel klimt hij aan boord. Deze luiaard had drie vingers/tenen dus daar moet je voorzichtig mee zijn. Dit hadden we in Suriname geleerd dat een luiaard zo door je broek heen kan slaan.

Gelukkig kroop hij aan de andere kant van de boot er zelf weer af en terug het water in.

Aangekomen bij oppikpunt is het nog een hele toer voor de boot om bij ons te komen door het lage water. Maar via smal plankje opstappen en doorvaren naar volgende afzetpunt waar Felix en Julian met de honden al staan.

Weer hetzelfde ritueel en aangekomen bij het hotel eerst een biertje genomen die we voor iedereen hadden mee genomen want de smaak van water en limonade kenden we nu wel.

Het was een top dag.

Morgen vliegen we terug naar Bogotá.