Donderdag 12 oktober 2023 Andasibe - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Donderdag 12 oktober 2023 Andasibe - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Donderdag 12 oktober 2023 Andasibe

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

14 Oktober 2023 | Madagascar, Andasibe

Donderdag 12 oktober Andasibe.

We worden, uiteraard, weer vroeg wakker en hebben geen stroom en water. Vandaar de volle emmers waters bij toilet en douche zodat er altijd reserve water is.

Om 08.00 krijgen we buiten een ontbijt met vers fruit en stokbrood met marmelade. De vrolijke eigenaresse praat honderduit in redelijk Engels wat ze zelf geleerd heeft via de tv.

Om tien uur arriveert Manu en nemen we afscheid van de eigenaresse en gaan naar een hotel waar we geld wisselen. Omdat we moeten wachten op de manager wordt er direct thee voor ons ingeschonken. We drinken het thuis nooit (thee is voor sissy’s) maar je mag uiteraard niet weigeren.

De manager wisselt onze euro’s en als miljonair verlaten we het hotel en rijden we door het drukke centrum van Tana. Wat een gekte! Een drukte van belang. Verschillende auto’s, vrachtwagens, fietsers en pousse-pousses (loop-en fietsriksja’s), alles door elkaar heen. Je kijkt je ogen uit. Overal kraampjes met etenswaar, kleding, auto-onderdelen, mensen lopend onderweg met hout van twee meter lang, moeders met baby’s in een draagzak op de rug. Indrukwekkend.

Als we door de drukte heen zijn kom je voorbij prachtige rijstvelden die allemaal in kleine kavels zijn verdeeld en zie je de mensen hard werkend gebogen in het water staan.Sommigen staan tot hun middel in het water.

Door de vele wegwerkzaamheden arriveren we vier uur later op onze lunchplek waar we wederom vriendelijk ontvangen worden en we bier en Ben soep en kip met rijst besteld en ik een aardappel salade die ik voor de helft op eet.

Gelijk komt er iemand uit de keuken of ik de salade niet lekker vond. “Jawel maar ik eet niet zoveel als mijn man!”.

We rekenen € 20,- af en komen een uur later aan op onze bestemming Bungalow Feon Ny Ala gelegen aan het National Park Perinét.

Onze weekendtas wordt gedragen naar de leuke bungalow die een balkon heeft met hangmat en is gelegen aan het riviertje en er staan diverse bananenbomen in “onze” tuin. We horen het gezang van de Indri (grootste halfaap) die we morgen hopelijk gaan zien.

We frissen ons op en gaan wat drinken in het restaurant en bestellen eten wat we na de avond excursie kunnen nuttigen.

Onze gids Nazswaven arriveert om 19.30 uur en Manu brengt ons drieën naar het kleinere park Mitsjino. Een leerling gids gaat ook mee op deze excursie waar het echt aardedonker is en we op zoek gaan naar de nachtlemuren.

Wat een gids is Nazswaven! In de 50 en weegt zeker 70 kilo minder dan Ben en de helft van Ben z’n lengte. Hij zou het leuk doen bij ons aan de schutting:-))!

Wat een pracht vent; hij spreekt gebrekkig Nederlands en is super fanatiek. Na een kwartier spot hij de Goodman’s Mouse Lemur. Één van de kleinste lemuren (halfapen). Verder spot hij nog wat kikkers en insecten maar is niet vrolijk dat hij niet meer nacht lemuren heeft kunnen ontdekken. Nou wij vonden het een prachtige belevenis om in het pikkedonkere regenwoud een wandeling te maken.

Manu staat ons al op te wachten en heeft gehoord dat er een uil in een boom in het centrum zit. Of we die nog willen zien. Natuurlijk we willen alles zien!!

Het is een witte baby uil die hard krijst. Nou dat pikken we ook nog even mee en we rijden weer terug naar het hotel waar we ons diner verorberen vergezeld van een biertje.

Naast ons zit een Engelsman uit Londen samen met zijn chauffeur en hij begint een praatje over welke dieren we gespot hebben tijdens de avond excursie. Hij had niets gezien.In het begin was het nog leuke Engelse humor over gidsen e.d. en dat hij eigenlijk in Mauritius en Seychellen zou gaan maar op het laatst besloot toch een paar dagen Madagaskar te doen maar dat zijn vrouw nooit mee zou gaan want zij was “high maintenance”. Maar op een gegeven moment (na de nodige alcohol)ging het over zijn vriend die een huis had in Mauritius ter grootte van een hotel en welk weekend hij zou komen en dat opgehaald zou worden door z’n chauffeur dat hij zelf huizen had in Monaco en Zwitserland. Ja we begrijpen dat je loaded bent snob!

We nemen afscheid en gaan naar de bungalow met volop water en stroom en gaanonder de klamboe voor een goede nachtrust.

Morgen nog een dag en nacht hier.

• 14 Oktober 2023 - 22:17

Marcel K: