Woensdag 11 oktober 2023 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Woensdag 11 oktober 2023 - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Woensdag 11 oktober 2023

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

14 Oktober 2023 | Madagascar, Antananarivo

Woensdag 11 oktober Antananarivo

Om 02.00 uur vertrokken naar Schiphol om de auto te parkeren op A4 parking in Roelofsarendsveen. Chauffeur van shuttlebus zag ons aankomen pakte gelijk onze bagage en vertrokken naar vertrekhal. Goed geregeld dus. Beter dan bij de KLM want daar moet je drie uur van tevoren aanwezig zijn voor één intercontinentale vlucht maar de balies gingen pas open anderhalf uur voor vertrek vlucht.

Één uur en kwartier later landen we op Parijs waar we twee uur later weer door vliegen met Air France richting Madagaskar.

De gezagvoerder heet je welkom met z’n Louis de Funet accent. Geweldig die Fransen met hun Engels.

Een lunch met wijn en champagne; dat gaat wel goed komen in Madagaskar dat erg Frans georiënteerd is.

De rest van de vlucht viel het wat tegen want na de lunch en daarna koffie hebben we 7 uur kunnen wachten tot we iets te drinken kregen.Daarna eenlichtFrans diner met wat brood en of je koffie of thee wilde. Wat dacht je van een wijntje?

Bij aankomst op het vliegveld van het rode eiland de hoofdstad Antananarivo kopen we onze visums voor € 70,- wat voor Malagassiche begrippen erg prijzig is omdat 80% van de inwoners hier moeten rondkomen van € 2,- per dag. Daarna door de douane die alle gezondsheidspapieren controleert en dan op zoek naar onze weekendtas. Honderden koffers komen voorbij maar niet onze tas. Omdat ik naar het toilet ging zag ik op een totaal andere bagageband allemaal dozen staan met hetzelfde formaat en … onze weekendtas helemaal alleen. Misschien omdat er klm sky priority op staat?!

Geen idee maar we kunnen nu op zoek naar onze gids en al snel zien we een man van een jaar of 35 met een big smile met een bordje met onze namen erop.

Dar gaat wel goed komen met deze vriendelijke, goedlachse en goed Engels sprekende Manua. Afgekort Manu, gelukkig maar want we moeten een paar weken met elkaar optrekken. We wisselen geld op de luchthaven maar op advies van Manu niet te veel want de koers is hier niet de beste en te hoge commissie kosten.

Manu heeft een mooie 4x4 Nissan Patrol waarmee hij ons naar de eerste overnachtings plek brengt; de Homestay Grace House. Dit ligt buiten het drukke centrum van de hoofdstad.

We rijden door een buurt waarvan je denkt “ik zou hier niet graag alleen willen lopen”maar als Manu toetert wordt er een hek geopend en kom je aan bij een prachtig huis met kleurrijke tuin en een ander groot huis waarin zich 10 kamers bevinden.

Een vrolijke dame en hond verwelkomen ons en we nemen afscheid van Manu die ons de volgende morgen om 10 uur komt ophalen.

Door de vele wegwerkzaamheden moet je of heel vroeg vertrekken of wat later na de file. Aangezien het nu 23.30 uur is wordt het wat later. We drinken nog een biertje en nemen water mee naar de kamer.

Om 0.00 uur valt de stroom uit. Of dat nu is omdat het 0.00 uur is of toeval weten we niet. In het donker wassen en je tandenpoetsen en dan gaan we voor een goede pit!

Morgen richting Andasibe.