18 december 2018 Lake Mburo National Park - Reisverslag uit Lyantonde, Oeganda van Maaike Steen - WaarBenJij.nu 18 december 2018 Lake Mburo National Park - Reisverslag uit Lyantonde, Oeganda van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

18 december 2018 Lake Mburo National Park

Blijf op de hoogte en volg Maaike

20 December 2018 | Oeganda, Lyantonde

18 december 2018 Lake Mburo National Park

Na het ontbijt vertrekken we naar Lake Mburo Nationale Park. We rijden weer eerst door de fraaie heuvels van Zuidwest Uganda die geleidelijk overgaan in vlaktes met droog gras waar grote kuddes Nyankole koeien met hun enorme horens grazen.

Het is een mooi zicht om te zien dat elk gebied weer iets anders verbouwt en in de eerst volgende kraampjes je die produkten dan terug vind. In sommige gebieden verbouwen ze bijna alles. Hoe vruchtbaarder de grond hoe beter de mensen het hebben en dat zie je terug in de huizen en soms kom je dan ook een big mama tegen. De koffie en mout liggen op een doek te drogen, de kinderen en kippen er tussen, het wemelt er van de bananen- en theeplantages, ananassen en kool in overvloed en mango en advocado volop in de bomen. Ze maken ook hun eigen bakstenen in zelf gemaakte ovens.

We gaan lunchen, weer verbaas ik me over het eetgedrag van “onze Moses”. De lunch is in buffetvorm en ik skip de soep, neem een paar tomaten met wat sla en vers fruit. Na zijn soep overlaadt hij zijn bord en binnen no time is alles weg. Toetjes er achter aan en als hij klaar is ben ik dat ook met m’n salade. Onvoorstelbaar.

We gaan verder en komen aan bij onze accommodatie Mburo Eagles Nest, gelegen op de top van de Ryemitana heuvel met een prachtig uitzicht over Lake Mburo en onderaan de heuvel zie je het wild life lopen.
Het is weer een safaritent met veranda maar deze keer echt een tent met daarachter op stenen een grote douche, wastafel en toilet. Ziet er heel leuk uit maar als je ‘s nachts naar de toilet wilt moet je eerst een slotje eraf halen en dan minimaal twee binnenritsen en dan twee buitenritsen los maken. Ik ben blij dat het iets beter met mijn maag gaat.

We gaan met Moses een avond gamedrive doen. Dit kleine National Park is begroeid met duizenden acacia’s en is het enige park in Uganda die impala’s heeft en die komen we dan ook al snel in grote getale tegen.
Ook zien we voor het eerst zebra’s, de steppezebra met veel kleintjes, topi, water-bok, vervet apen, buffels en de wrattenzwijnen die zo dom zijn dat als ze gaan rennen omdat er gevaar is ze na 10 seconden niet meer weten waarom ze rennen en stoppen.
De giraffe’s zijn we niet tegen gekomen, die leven in een kleine groep in dit park. Misschien morgenochtend als we onze laatste game drive gaan doen.

Er is maar één leeuw in dit park omdat de president hier zijn koeien heeft en alle leeuwinnen zijn verwijderd. Belachelijk natuurlijk en even later zien we ook de koeien waar een man bij zit die er op moet letten. En hier geldt ook hoe meer koeien een man heeft hoe “machtiger” hij is. Als een man trouwt worden er ook koeien gegeven aan de schoonfamilie.

We rijden terug naar de accommodatie, douchen en gaan eten samen met Moses. Hij is een hele goede gids, ranger en chauffeur maar erg sociaal is hij niet. Hij zal niet vragen hebben jullie kinderen en wat doen jullie? Nou is hij mij met mij zo klaar, niks! :-))
Wij weten van hem dat hij 43 jaar is, getrouwd, heeft 3 dochters van 12 en 6 jaar en één van 6 maanden. Zijn vader was politicus en moest vluchten naar Engeland toen Idi Amin aan de macht kwam. Moses heeft in Engeland gestudeerd aan de universiteit en is eigenlijk journalist. Heeft zijn vrouw ontmoet in Engeland en ze zijn samen terug gegaan naar Uganda maar hij “mocht” niet schrijven wat hij wilde dus besloot hij ranger te worden. Hij doet dit werk nu 13 jaar.
We hebben in ieder geval heel veel van hem geleerd; niet alleen over het wild life maar ook hoe de mensen leven, de politiek in zijn land, de gewoonte’s en geloof.

Morgen onze laatste dag met Moses richting Entebbe.