- Reisverslag uit Palomino, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu - Reisverslag uit Palomino, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Maaike

22 September 2022 | Colombia, Palomino

Woensdag 21 septemberCartagena

Worden om 09.00 uur opgehaald maar de chauffeur is al aanwezig om 08.45 uur. Dit is iedere keer al het geval geweest. Elke transfer of afspraak komt te vroeg. Perfect want wij zijn ook altijd te vroeg of op tijd. Goed geregeld!

Nemen afscheid van Urundu die bijna emotioneel wordt en zijn collega vraagt of hij een foto wilt maken van ons drieën. Het is ook een super aardige jongen die graag gesprekken voerde en het beste met ons voor had en ons iedere dag tips gaf. En het was hem niet om de fooi te doen want we hadden alles al afgerekend en een goede tip gegeven.

Dat vinden we het mooiste aan Colombia de aardige mensen. Iedereen is vriendelijk tegen elkaar, zorgt voor elkaar en is heel beleefd. Voorbeeld staat er een oudere man (een jaar of 80)aan de kant in centrum Popayán dan steekt hij zijn hand op als er een brommer aankomt waar iemand alleen op zit. Dan stopt er een jongen, vraagt waarschijnlijk waar hij naar toe moet, pakt een helm en de oudere man stapt achterop. Er rijdt hier bijna niemand alleen op een brommer, meestal twee maar soms ook drie mensen. In een auto zit ook bijna nooit iemand alleen. Je neemt altijd iemand mee.

Iedereen zegt elkaar continu gedag. Ook als je aan het wandelen bent in een bos iedereen die je passeert zegt goedemorgen of middag.

De ook weer aardige chauffeur brengt ons in twee uur naar Santa Marta waar hij de bus tickets regelt voor Cartagena. Het is een kleine vier uur rijden. Het busje is voor 18 personen alleen hebben we niet de beste plekken en hebben weinig beenruimte. Ben wringt zich in allerlei bochten met als gevolg dat hij uit z’n broek scheurt. Ik heb aan het begin van de vakantie er voor schandaal bijgelopen, Ben doet het op het einde.

Het is niet anders.

Aangekomen in Cartagena en met een taxi naar het hotel die zich bevindt in de kleurrijke wijk Getsemani waar een heel vriendelijk meisje ons verwelkomd.

Opfrissen en omkleden en we gaan de wijk verkennen. Wat een kleuren en gezelligheid in deze veilige wijk. Overal vlaggetjes, parapluutjes, muurschilderingen en natuurlijk restaurantjes.

We vinden een gezellige trattoria waar we lekker wat eten en drinken en waar we het hele straatgebeuren kunnen aanschouwen.

Er zit een straatverkoper met z’n waren op een kleed op de grond, er komen 5 katten aan omdat de man iets zit te eten. Ze lopen over zijn sieraden heen, hij zegt er niets van maar geeft nog een stuk van zijn eten weg.

Ik vond het in het begin altijd zielig al die honden en katten maar iedere Colombiaan is gewoon aardig voor dieren. Als ze iets eten geeft er altijd wel iemand iets aan de honden. Ik denk dat een straathond niet bij ons zou kunnen wennen. De enige honden die hier blaffen zijn de honden die aan een riem lopen. De andere hoor je niet.

We gaan verder naar het oude historische centrum met de prachtige koloniale gebouwen.

We gaan ze morgen met daglicht beter bekijken. Nemen nog een afzakkertje en gaan de verkoeling van de airco van onze kamer opzoeken.

Morgen nog een dag Cartagena.

Querida Ireen,

Gracias por tu comentario. Nos sentimos seguros en la ciudad pero disfrutamos más de la flora y la fauna. Un gran beso de nosotros