Dinsdag 20 september Palomino - Reisverslag uit Palomino, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Dinsdag 20 september Palomino - Reisverslag uit Palomino, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 20 september Palomino

Blijf op de hoogte en volg Maaike

21 September 2022 | Colombia, Palomino

Dinsdag 20 septemberPalomino.

We lopen om 06.30 uur naar de hoofdstraat van Palomino om daar een bus te nemen naar Tayrona Park. Achter ons loopt er een hond mee. Dat is hier heel gebruikelijk en meestal loopt hij weer naar iemand anders die bijvoorbeeld aan het eten is.

Aangezien we gisteravond brood en koeken hadden gekocht om mee te nemen omdat we geen ontbijt hadden dacht ik ik geef hem wel een stuk brood voordat we de bus ingaan.

Zo gezegd zo gedaan maar hij negeert m’n stuk brood en loopt achter me aan de bus in. We zaten op de twee eerste stoelen achter de chauffeur en hij gaat gewoon naast me liggen. Iedereen die de bus in komt stapt over hem heen. De jongen die alles in de bus regelt vraagt aan me wat dat is met die hond. Ik haal maar dom m’n schouders op een paar stops verder wordt het drukker en vind de jongen het genoeg. De hond moet de bus uit. Ik vind het natuurlijk weer zielig maar buiten mengt hij zich alweer met andere honden.

Het is een beleving zo’n busrit. Hij rijdt van Palomino naar Santa Marta en iedereen die mee wil steekt zijn hand op aan de kant van de weg. Dit kan tien keer zijn in 10 minuten of 1 keer in een kwartier dat hij moet stoppen.

Als je in de bus zit roep je net voor je er bent waar je eruit wilt. Hij stopt overal waar je wilt.

We stappen na een uur uit bij Tayrona Park en beginnen na alle plichtplegingen aan de wandeling.

Al snel zien we de eerste kapucijner aapjes. Die hadden we in Suriname ook gezien alleen daar waren ze een stuk groter.

Het is een prachtig aangelegd park waar je groot deel door de jungle over houten balkjes loopt. Soms is het weer klimmen en klauteren over rotsen en door de moddermaar het is goed te doen al is het wel allemachtig warm 30 graden.

Soms hoor je geritsel en staan er ineens een paar loslopende paarden naast je.

We zien de mooiste gekleurde vlinders, diverse apen, vogels, kikkers, veel toeristen en we zagen drie luiaards. Eéntje stonden we naast en moest worden teruggezet in een boom.

Je loopt door de jungle en aan de andere kant hoor je de zee. Daar aangekomen krijg je de mooiste plaatjes van de zee te zien.

Na 5 uur wandelen gaan we weer terug met de bus naar Palomino, lopen naar onze accommodatie en rechtstreeks naar de bar aan het strand voor een paar Club Colombian biertjes.

Ben gaat nog zwemmen in het zwembad, ik ga douchen en ‘s avonds lopen we weer naar het restaurant waar we weer wederom heerlijk gegeten hebben met een lekkere fles wijn.

Te veo mañana zegt het gezellige vrouwtje in de bediening.

Nee morgen gaan we met de bus naar Cartagena.