Donderdag 08 september Bogotá - Reisverslag uit Villavieja, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu Donderdag 08 september Bogotá - Reisverslag uit Villavieja, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

Donderdag 08 september Bogotá

Blijf op de hoogte en volg Maaike

10 September 2022 | Colombia, Villavieja

Donderdag 08 septemberVillaviejaTatacoa

Opgehaald zoals afgesproken en half uur later gedropt op busterminal. Even goed kijken waar we moeten zijn want het is hier redelijk groot.

De eerste onvriendelijke Colombiaanse vertelt dat we pas om 10.00 of 12.00 uur weg kunnen. We proberen haar duidelijk te maken dat we tickets hebben voor de bus van 08.00 uur. Nee pas om 12.00 uur zegt ze. Na onze paspoorten gezien te hebben mompelt ze wat en kunnen we blijkbaar toch om 08.00 uur vertrekken.

In een riedeltje Spaans zegt ze waar we moeten zijn. Nu oefenen we al een aantal weken iedere dag Spaans maar deze vlugge chagrijnige uitleg begrijpen we niet. Of ze het op wil schrijven; met wat gezucht schrijft ze het nummer van de terminal op waar we naar toe moeten. Muchos gracias en nog veel plezier in je werk.

De bus is een touringcar maar wat gedateerd. We gaan zitten maar een aantal haltes verder blijkt dat we op iemand z’n plaats zitten. Wij weer verkassen bleek er een oudere man op ons nummer te zitten. De hele bus bemoeide zich er mee, op een leuke manier, om die toeristen te helpen.

Enfin de reis was goed te doen, airco aan je sluit af en toe je ogen en geniet van het landschap. Onderweg stapt er nog een vrouwtje in de bus met verse home made empanadas. Die wilde Ben natuurlijk wel proberen.

Na 5 uur verandert het landschap naar een droge boel en arriveren we bij busterminal in Neiva. Er zou een transfer klaar staan, gelukkig maar, want ook hier is het bloedverziekend warm.

Er bleken stakingen te zijn over de slechte wegen dus onze gids kwam anderhalf uur later. Dan nog anderhalf uur rijden naar de camping Noches de Saturno in de woestijn Tatacoa.

De kamer op de camping stelt niet veel voor maar we zijn blij dat we kunnen douchen en eten vergezeld van een ijskoud biertje.

Uiteraard meldt zich weer gelijk een hond Mocito. Hij is mooi van lelijkheid maar erg lief en speels. Hij vond mijn kip en spaghetti erg lekker.

De rest van de avond doen we rustig aan. Er is een fan in de kamer die automatisch aangaat om 19.00 tot 07.00 uur ‘s morgens.

Dan nog blijft het aardig warm. Maar proberen op tijd te gaan slapen.

Er is hier ook een astrologisch onderzoekscentrum door de vele sterren. Nu is het vanavond net bewolkt en geen ster aan de hemel te zien. Dat is dan weer jammer.

Morgenochtend krijgen we een excursie met een gids en onze vertaler Carlos in de Tatacoa woestijn.

Hopen dat het dan iets koeler is.