02 september 2022 Bogotá - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu 02 september 2022 Bogotá - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

02 september 2022 Bogotá

Blijf op de hoogte en volg Maaike

04 September 2022 | Colombia, Bogota

Vrijdag 02 september Bogotá.

Vannacht om 03.30 opgestaan om om 04.45 te vertrekken richting Schiphol.

Auto in qparking gezet Amstelveen en op zoek naar shuttlebus .

De drukte op Schiphol viel ons mee en inchecken bij KLM verliep voorspoedig tot dat je bij de veiligheidscheck komt. “Door tekort aan personeel staat u langer in de rij dan normaal. “ Het duurde heeeel lang.

Maar ja het hoort erbij en na een bakkie koffie en een broodje gaat het alweer beter.

De vlucht ging prima en na een ruime 10 uur vliegen landen we in de hoofdstad Bogotá.

Dacht je dat het op Schiphol lang duurde; dat was niks vergeleken met de paspoort en Corona check in Bogotá.

Ja vermoeiend maar ook dat hoort erbij. Buiten werden we opgewacht door een 30 jarige vrolijke reisleidster die goed Engels sprak en het vervoer regelde. Na een kwartier kwam er een busje tussen het gekrioel van alle kleine gele taxibusjes door.

Hoewel het net was gaan regenen zijn we na een half uur aangekomen in hotel Regina gelegen in de veilige wijk La Candelaria, het kloppende hart van Bogotá met bezienswaardigheden zoals de koloniale kathedraal en het neoklassieke Capitolio Nacional op Plaza de Bolivar.

Het is een gezellige wijk met smalle steegjes met smaragd- en handwerkwinkeltjes die leiden naar culturele hotspots zoals het Museo del Oro met precolumbiaanse kunst. Diverse gezellige restaurants waar delokale gerechten zoals ajiaco (stevige soep met kip en aardappelen) worden geserveerd. Als je door de straatjes loopt klinkt uit diverse “winkels” vrolijke muziek.

In het begin is het even spannend, ook door de vele verhalen die je hebt gelezen over overvallen, loop niet met je telefoon over straat, bewaar je geld e.d. op je lichaam maar na tijdje valt het eigenlijk wel mee. Natuurlijk is het een immense stad met 8 miljoen inwoners maar er is in deze wijk veel politie e.d. op de been.

Ben had direct al last van de hoogte in deze hoofdstad misschien omdat hij onlangs Corona heeft gehad. Ik voelde de hoogte (Bogotá ligt op 2640 m) pas als we de straatjes omhoog liepen.

We drinken nog wat in een kleine bar, plaats voor 10 personen, en halen nog wat water in de supermarkt en gaan terug naar het hotel. Na bij al 24 uur op de zijn wordt het tijd voor een goeie pit.

Morgen gaan we de mountainbike tour met gids door de stad doen. Zo leren meer over het land en de hoofdstad. Erg benieuwd.

• 05 September 2022 - 17:22

Frans:

Goed om te lezen dat jullie goed aangekomen zijn.
    Geniet ervan en het zal zeker weten een geweldige vakantie worden