12 november 2019 Bigi Pan - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Maaike Steen - WaarBenJij.nu 12 november 2019 Bigi Pan - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Maaike Steen - WaarBenJij.nu

12 november 2019 Bigi Pan

Blijf op de hoogte en volg Maaike

17 November 2019 | Suriname, Nieuw Nickerie

12 november 2019 Bigi Pan Akira Suriname

Om 06.00 uur ontbeten, koffer weer afgegeven bij receptie (was net 8 uur geleden ingecheckt!) en om 07.00 uur opgehaald door hele aardige gids Charihd en chauffeur mister Khedu met zijn prachtige bus waarvan de spiegel met ducttape is vastgeplakt en er een scheur over de hele voorruit loopt. Maar ja je kunt niet alles hebben!

Onze gids is een gezellige man van 45 die precies klinkt als Jörgen Raymann. Heel grappig. Er zouden nog twee Nederlanders mee gaan maar die hadden besloten met eigen vervoer te gaan en we zouden elkaar treffen bij oversteekplaats bij het bootje.
Kwartier onderweg krijgt de chauffeur telefoontje (niks handsfree bellen) dat de Nederlanders toch mee zouden rijden. Maakt niet uit rijden we weer een stuk terug.

Heel aardig (Thea & Sjors)stel van mijn leeftijd die elkaar pas twee jaar kennen en nog helemaal in love. Met z’n zessen op stap en onze eerste stop is bij Groningen.

Groningen is de hoofdstad van het district Saramacca en ligt aan de linkeroever van de Saramaccarivier. Dit gemoedelijke dorpje kent een aantal belangrijke monumenten, 100 jaar javaanse immigratie, aandenken aan de hindostaanse immigratie, de vestiging van de Nederlandse boeren te Groningen in 1845, de Surinaamse onafhankelijkheid en de revolutie van 1980. De vlag van Suriname symboliseert : groen vruchtbaarheid, wit gerechtigheid en vrijheid en rood de vooruitgang. De vijfpuntige gele ster in het midden de opofferende eengezinsheid
en de gerichtheid op de gouden toekomst met de 5 verschillende rassen tw Afro’s, Hindoes, Javanen, Chinese en inheemse.

Volgende stop is bij Kop en Hamer waar de vis wordt binnen gehaald en wordt gescheiden, garnalen, meervallen en soort sardientjes. Ook staan er een paar kraampjes waar vis gepekeld en gerookt wordt.

Rond 13.00 uur aangekomen bij bootje waar alle spullen van de auto moeten worden over geladen naar het bootje. We tippen de chauffeur die ons over 3 dagen weer komt halen.

Na kwartier varen kom je bij een sleep heuvel waar je de boot zelf (gids en schipper dan) moet over heen trekken. Dus alle spullen er weer uit, bootje omhoog slepen dan naar beneden en alle spullen er weer in.

Vervolgens vaar je door een prachtig gebied waar je volop visarenden, witte en rode ibissen, blauwe- koe,- en zilverreigers, moerasbuizerd en slakkenwouw ziet en de doodskopsaapjes hoort maar nog niet kan ontdekken, en na een uurtje kom je op het 65.000 ha. Bigi Pan meer.
Dit is nu, in de droge tijd, heel ondiep en zie je de vogels in het water staan. Verderop de pelikanen die bij elkaar op stokken en palen zitten en dan doemen de huisjes op palen op waar we de komende twee nachten gaan verblijven.
Echt bizar, midden op dit meer staat een complex met 16 huisjes, een lobby en een restaurant met groot terras. We worden verwelkomd door Jeffrey de Chinese eigenaar.

Wat een figuur is dit! Hij praat de oren van je hoofd en legt alles uit en is bere trots op zijn net geopende resort. En dat mag ook wel want het ziet er super uit. Alle huisjes hebben een vlonder waar twee relax stoelen en ligbedden staan en je zo aan het water kan genieten van het kabbelende water, de natuur en de vogels.
We zijn de enige vier gasten en hij legt uit wat de eventuele plannen kunnen zijn.
Eerst lunchen dan vanmiddag een boottocht, om 20.00 uur dineren en ‘s avonds weer een boottocht op zoek naar kaaimannen en slangen.
Maar we konden ook de boottocht van die middag overslaan en even relaxen. Dat leek ons een prima plan.

Na een heerlijke warme lunch, bereidt door Jeffrey, even relaxen in het huisje en dan rond 17.30 uur komt de trek van rode en witte ibissen van de ene kant van het huisje naar de andere kant van het complex waar ze gaan slapen. Je weet niet wat je ziet. Vuurrode en witte vogels achter elkaar aan. Echt spectaculair. Duizenden vogels. Ondertussen wordt je wel lek gestoken door de muggen want het is natuurlijk in een moerassig meer met brak water dus volle bak van die kleine monstertje’s aanwezig die door je shirt heen prikken.
Dat is dan weer jammer .....Ben z’n rug lijkt ondertussen al op een maanlandschap.

Een half uur later komt de gids langs het huisje dat als we willen we de maan kunnen zien opkomen. Het lijkt op een zonsopkomst. Een rode volle maan die omhoog komt; nog nooit eerder gezien.
Na wederom een warme maaltijd (we worden weer dik van water!) genuttigd door ons zessen (Jeffrey en Charihd eten mee) komt het met bakken naar beneden. Het is maar een korte hevige bui maar om 21.30 uur komt de schipper van het bootje vragen of we nog de avondtocht willen doen.
Het kan ook morgenavond, wederom een strak plan! We hebben al zoveel mooie indrukken vandaag opgedaan en morgenochtend vertrekken we om 06.00 uur om de vogels te zien wakker worden en te zien “uit” vliegen.
Dus om 22.00 uur naar je mandje en een goede pit maken is wel erg aanlokkelijk.
Morgen nog een dag hier in Bigi Pan Akira.